Tags

, ,


Jesenja depresija: kako je prepoznati i pobediti?

Kako prepoznati jesenju depresiju? Kome već nedostaju sunce, leto i more, ili mu se stalno spava i lošeg je raspoloženja, znači da ga sustiže jesenja depresija, ili privremena melanholija, koja pogađa veliki broj ljudi kada počnu kišni, jesenji dani. 

Stručnjaci se slažu da nema razloga za brigu, jer se radi samo o trenutnom neraspoloženju, a ne o kliničkoj depresiji.

Nemački psiholog Ridiger Šmit Om navodi da je jedan od uzroka koji dovode do jesenje depresije psihološki, jer većina ljudi ima negativnu asocijaciju na ovu temu. Fiziološki uzroci su komplikovaniji: ljudsko oko tokom jesenjih dana do mozga dovede manje dnevne svetlosti, što smanjuje nivo serotonina (hormona sreće), a povećava nivo melatonina (hormona koji se brine o ravnoteži dnevnog i noćnoga ritma tela). To je, kako kaže ovaj stručnjak, razlog zašto su ljudi preko dana pospani. I poslednji uzrok je takođe povezan sa suncem. Naime, telo je manje nego leti izloženo sunčevim zracima koji pospešuju stvaranje vitamina D, a koji pomaže u borbi protiv depresije.

Simptomi koji ukazuju na jesenju depresiju:

    Loše raspoloženje tokom dana
    Gubitak interesovanja za svakodnevne aktivnosti
    Gubitak energije
    Problemi s koncentracijom
    Umor ili problemi sa snom
    Apatija
    Osećaj usamljenosti
    Napetost, nesposobnost suočavanja sa svakodnevnim stresom
    Promena raspoloženja
    Povećan apetit
    Manjak želje za seksom.



Iako deluju bezazleno, ovi jesenji simptomi mogu da oslabe imunitet i ukoliko ne povedete računa o svom zdravlju, mogu da dovedu do razvoja raznih bolesti. Da biste blistali i tokom ovih tmurnih dana, dajemo vam nekoliko saveta koji će vam pomoći da odmorni uživate u ovom godišnjem dobu.

1. Da biste se zaštitili, provedite napolju bar pola sata u nekim aktivnostima, jer i najmanja količina svetlosti može da popravi raspoloženje. Pod uticajem svetlosti organizam proizvodi hormon sreće endorfin, koji vraća lepo raspoloženje.

2. U toku jesenjeg perioda važno je da se ne prejedate, već da birate laku i brzo svarljivu hranu, koja vam neće previše opterećivati organizam. Nutricionisti savetuju da obroke uzimate češće u malim količinama, kako biste rasteretili organizam i pokrenuli uspavani metabolizam. Time predupređujete i dobijanje zimskog viška kilograma, ali što je bitnije, jačate imunitet. Takođe, unos više čajeva i vode potpomaže detoksikaciju organizma.

3. Imunitet ojačajte vitaminima iz voća, kao što su kivi, grejpfrut i ananas, koji su provereni borci protiv umora. Sedam od 13 vitamina nikako ne smete da se odreknete, jer jačaju imunitet. Zato sebi obezbedite dovoljne količine vitamina C, A i E, kao i B1, B2, B6 i B12.

4. Tuširajte se mlakom vodom. Na telo, a posebno na izložene delove, kao što su lice i ruke nanesite uljanu kremu, kako biste se zaštitili, jer hladan vazduh izvlači vlagu iz površinskih slojeva kože.

5. Dešava se da su jesenje temperature toliko niske da ste primorani da grejete stan ili kuću. Međutim, vazduh se suši usled grejanja, naročito ako koristite kvarcne grejalice, a to nadražuje sluzokožu nosa i grla i čini je prijemčivom za bakterije. Zato nabavite specijalne preparate ili uređaje za vlaženje vazduha.

6. Ako je vaš dom u neredu, to će probuditi jesenji umor i depresiju. Zato uradite generalno čišćenje, oslobodite se stvari koje čuvate godinama, a ne upotrebljavate ih, posebno starih novina. Odevajte isključivo vedre boje, na primer narandžastu, koja je izvor optimizma ili žutu, za koju tvrde da vraća energiju. Crna, siva i braon sputavaju protok energije i uzrokuju deprimirajuće misli.

7. Jesenjem umoru podložniji su usamljenici, pa aktivirajte socijalni život. Učlanite se u neki klub, krenite na neki tečaj. Na taj način upoznaćete osobe sličnih interesovanja i izbeći zamke depresije.