Tags

, ,


Najvažniji vitamini - gde se nalaze i kako deluju

Zašto su toliko važni i kako telo opskrbiti odgovarajućim količinama vitamina A, B1, B2, B6, B12, C, D, E, i K.

 

 

 

Često potcenjeni, vitamini svakodnevno utiču na naše zdravlje. Regulišu i usmeravaju biološke tokove u organizmu, apo pravilu ih moramo pažljivo unositi ishranom. Saznajte kako deluju pojedini vitamini, zašto su toliko važni i kako telo možete snabdeti odgovarajućim količinama .

Vitamin A

Najodgovorniji za lepu kosu, nokte i zdrave oči. Smanjuje rizik od raka i snabdeva telo energijom. Odrasla osoba trebala bi dnevno u organizam uneti 0,8-1 miligrama vitamina A, uz napomenu da se vitamin oslobađa tek u kombinaciji s mastima. Nalazi se u šargarepama, kupusu, kelju, džigerici, ribi i bundevama.

Vitamin B1

Vitamin zadužen za dobro raspoloženje. Važan je za nervni sistem i doprinosi smanjenju nivoa stresa. Istraživanja pokazuju da manjak vitamina B1 već nakon dve nedelje može dovesti do neželjenih posledica (poremećaji metabolizma ugljenih hidrata i rada nervnog sistema). Preporučena dnevna doza iznosi 1-1,1 mg kod žena i 1-1,4 mg kod muškaraca. Nalazi se u suncokretovim semenkama, ovsenim pahuljicama, pasulju, grašku, živini, svinjetini i celim žitaricama. Oprez : Nestaje prilikom kuvanja.

Vitamin B2

Poznat kao vitamin rasta, B2 je posebno važan kod dece. Odraslima se preporučuje dnevna doza od 1,2-1,5 mg, a deci 0,7-1,6 mg. Predoziranje može dovesti do iritacije kože. Osim što podstiče rast ćelija, dokazano smanjuje broj napada migrene ( za čak 50% ). Nalazi se u mleku, jajima, ribi, žitaricama, brokoliju, spanaću i šparglama.

Vitamin B6

Gubitak apetita, problemi sa varenjem i povremenigrčevi ukazuju na manjak vitamina B6 koji kao i svi vitamini B – kompleksa ima važnu ulogu u pretvaranju masti, ugljenih hidrata i belančevina u energiju. Preporučene dnevne doze iznose 1,8 mg za muškarce i 1,6 mg za žene. Nalazi se u mlečnim proizvodima, peradi, svinjetini, ribi, lešnicima, bananama, avokadu i mahunarkama.

Vitamin B12

Povećava izdržljivost i uspešno se odupire stresu. Nedostatak može dovesti do anemije i određenih neuroloških problema, depresije i slabosti. Nalazi se u algama, đumbiru, šampinjonima i grašku. Preporučena dnevna doza iznosi 1,6 miligrama.

Vitamin C

Jača imunitet i dokazano pomaže u lečenju bronhitisa, modrica, prehlada, glaukoma, povišenog holesterola, infekcija i rana. Deca bi na dan trebala uzimati 60-100 miligrama, a odraslima se preporučuje maksimalna doza od 100 miligrama. Nalazi se u limunu, pomorandži, jagodama, paprici, kiviju, spanaću, mangu, borovnicama i ribizlima.

Vitamin D

Sunce je najbolji izvor vitamina D koji jača kosti i zube, smanjuje rizik od raka te bolesti krvnog sistema. U organizam se unosi lososom, srdelama, teletinom, jajima, šampinjonima i mlečnim proizvodima.

Vitamin E

Štiti organizam od štetnih posledica oksidacije (lipidne peroksidacije). Deluje na krvotok i prokrvljenost tkiva, prirodan je afrodizijak i nalazi se u gotovo svim namirnicama, pogotovo u maslinovom ulju i suncokretovom ulju. Dnevna doza vitamina E i B1 može se pokriti ukusnom grickalicom – semenke suncokreta potrebno je malo popržiti na suncokretovom ulju.

Vitamin K

Zadužen za zdrave i jake kosti pa samim time sprečava nastanak osteoporoze. Nužan za aktivnost osteokalcin, proteina koji ima ključnu ulogu u ugradnji kalcijuma u koštano tkivo. Nalazi se u zelenom povrću ( ne gubi se za vreme kuvanja ), luku, mleku, jajima i mesu.

autor: VPS izvor: metro-portal/Novi magazin

=-=-=-=-=
Powered by Blogilo