Moćna reč koja donosi uspeh: Recite `NE` sa stilom

Moćna reč koja donosi uspeh: Recite `NE` sa stilom

Kada kažete ’NE’ možete da doživite odbijanje drugih, izolaciju, ignorisanje, neprihvatanje. Možda vas obeleže kao nepodobnog, kao nekog ko ne želi da sarađuje, ko je lenj, solista, ’mrgud’, neprijatan, nepristojan. Ovo su sve prirodni strahovi pre nego što izgovorite nepopularno ’NE’.

Ali, izgovoriti NE zapravo znači da imate kontrolu, da upravljate svojim vremenom i životom, da ste odgovorni i, najvažnije, svesni prioriteta.

 „Ponosan sam na ono što ne radim, isto koliko i na ono što radim“, Steve Jobs.

‘NE’ je ključ za dugoročni uspeh. Koliko puta ste glasno želeli da kažete ‘NE’, a umesto toga ste samo slegli ramenima i klimnuli glavom u znak odobravanja, a u sebi ‘provreli’? Strah od gubitka popularnosti, posledica koje odbijanje može doneti, i etikete zabušanta čine ovu reč teškom za reći. Ali, isto tako često ‘DA’ sabotira dugoročne ciljeve u karijeri. U želji da ispadnete heroj i opravdate očekivanja nadređenog pristajete da uradite i neki dodatni zadatak – ‘ma, to je samo pola sata posla’ ili ‘znam da ti to umeš najbolje’, pa stvarno kako onda reći ‘NE’?

Sledeći put kad budete pred ovakvim pritiskom, razmislite o sledećim pitanjima:

Da li ovo vodi mom dugoročnom cilju?

Da li je usklađeno sa vrednostima kompanije? Sa mojim vrednostima?

Da li postoje podaci i materijal da to uradim?

Ako je vaš odgovor negativan na sva tri pitanja, onda je ‘NE’ pravi odgovor. Koliko god ispravno bilo da odbijete, ne znači da će vam biti manje neprijatno. Oni hrabri koji znaju da kažu ‘NE’ u početku mogu da snose neke posledice, ali vremenom ih poštuju jer imaju petlje da kažu ono što im je na umu i sačuvaju kompaniju od loših odluka koje su mogli da donesu –  to znači biti lider. Zato, sledeći put kada vam zaposleni kaže ‘NE’, budite mu zahvalni.

Kreativni ljudi lakše kažu ‘NE’. Matematika vremena je jednostavna –  imate manje vremena nego što mislite i potrebno vam je više nego što znate. Ako je tako, čemu komplikovanje? Zato što ‘NE’ nije odraz pristojnosti – od malena vas uče da se ‘NE’ govori samo nepoznatim čikama koji vas nude slatkišima i naravno ‘NE’ drogama.

Kreativni ljudi ne pitaju koliko je vremena potrebno za nešto, več koliko tu kreaciju mogu da naplate. Intervju u novinama, odlazak u bioskop, večera sa prijateljima, koktel zabava – nameće se pitanje: koliko manje će stvoriti ako ovome kažu ‘NE’? Slika manje, strofa pesme, stav, naslov filma, eksperiment? Odgovor je uvek isti –  ‘DA’ znači manje. Jer, obaveze i računi za struju neće se sami platiti, novac je neophodan i to kreativni ljudi znaju.

Recite ‘NE’ sa stilom. Naravno da je pohvalno ukoliko se trudite na poslu i želite da vas dožive kao ozbiljnu i pouzdanu osobu, ali prihvatanje svakog posla koji nema veze sa vašim glavnim zaduženjem, učiniće da se na kraju osećate frustrirano i nemoćno. Dakle, neke granice morate postaviti. Evo kako na lep način možete reći ‘NE’.

Rado bih ti pomogao/la, ali već me čekaju ________ (klijenti, saradnici itd.), dogovorili smo se da ćemo danas završiti projekat koji radimo. Ne bi bilo fer da ih ostavim na cedilu. Hvala na razmevanju.

Kada vas neko večito pita za sve i svašta umesto da se obrati adekvatnoj osobi koja se time bavi:

Izvinite, ja nisam stručnjak za to, ali rado ću vas uputiti na pravu osobu.

Kada vam za projekat odrede ekstremno kratak rok:

Ja znam da je ovaj projekat od izuzetne važnosti za vas i ako je to neophodno ja ću ga svakako završiti do tada. Ali, ukoliko biste mi dali još _______(par dana, nedelja) bio bih u mogućnosti da vam pružim nešto mnogo kvalitetnije.

Kada neko počne da priča o problemu u čiju tematiku se razumete, ali nemate dovoljno vremena da pomognete:

Uh, stvarno razumem koliko je to teško (blagi osmeh u znak podrške).

Kad vas neko pita da uradite nešto što vaš daleko manje zauzeti kolega može da obavi:

Volela bih da vam pomognem, ali tako mi je gust raspored da bih to mogla da završim tek kroz par nedelja. Ali, ako vam je baš hitno, pitajte ______možda kolega uspe ranije da završi.

Zašto nije dobro imati ‘DA’ ljude u svom timu. Lideru i menadžeru bitno je da prepozna ‘DA’ ljude i da razume kako u stvari njihovo pristajanje na sve može da naškodi samom timu. Takav radnik u stvari ne pomaže nikome. Rezultat sagorevanja dovodi do poremećaja u produktivnosti i to se obično javlja u najkritičnijim momentima. Jednostavno, ukoliko previše obaveza preuzmu na sebe kvalitet njihovog rada trpi i opada. ‘DA’ osoba može i uneti pometnju u poslovanje, jer ostali zaposleni lako mogu da pomisle da je ona od ključnog značaja za tim. Takve iluzije navešće ih da pomisle da možda njihov posao nije toliko važan i siguran. 

Napravite svoju ‘NE’ listu. Ne možete više sebi priređivati luskuz udovoljavanja svima i svemu. Uvedite disciplinu i fokus u svoj život, kao kad pravite planove za budućnost, tako napravite listu stvari koje ne želite da radite. Na primer:

Nikad više nikome neću pozajmiti auto ili novac

Petak je dan za porodicu, ne za prekovremeni rad

Ne pozamljujem knjige, često mi ih nisu vraćali

Ne zakazujem više od pet poslovnih sastanaka mesečno

Ne radim pojedinačno savetovanje. Više volim rad u grupi

I tako dalje…

Na ovaj način niko vaše ‘NE’ neće shvatiti lično, već kao vaše ustaljene principe kojih se pridržavate. Ljudi će poštovati vašu otvorenost.