Steknite naviku uspešnih: Postanite ranoranilac u šest koraka

Christoph Randler, profesor biologije na Univerzitetu u Heidelbergu (Nemačka), otkrio je da su jutarnje osobe često uspešnije i produktivnije od noćnih ptica, a to je potvrdilo i nedavno istraživanje The Gardian-a, po kome su direktori najvećih kompanija upravo ranoranioci.

Steknite naviku uspešnih: Postanite ranoranilac u šest koraka

Da li noćna ptica može da postane jutarnja ševa?

Dr W.Christopher Winter, direktor M. Jefferson medicinskog centra za spavanje, kaže da je potrebno vreme, ali da svako može postati jutarnja osoba.

„Geni određuju čovekov hronotip, prirodni alarm koji odlučuje da li ste jutarnji ili večernji tip. Često je sličan unutar porodice, ali na njega se u određenoj meri može uticati“, objašnjava dr Winter.

Promena hronotipa traje oko dve nedelje, ali zahteva doslednost i rutinu. Ako prekršite pravila, vraćate se opet na svoje prirodne sklonosti spavanja. Dr Winter nudi šest jednostavnih saveta koji će vam pomoći da promenite svoj ‘unutrašnji sat’.

Neka vam svako jutro počne isto. Probudite se, vežbajte i jedite svakog jutra u isto vreme. „Bitna je rutina“, kaže dr Winter. Telo voli da predvidi šta se dešava. Da biste postali ranoranilac, bitno je da se ove rutine držite i tokom vikenda i odmora, čak i ako ste kasno legli prethodne noći.

Razbudite mozak. Čuvena ‘snooze’ opcija koja se aktivira kad zazvoni alarm omogućava da se bezbrižno vratite na spavanje znajući da je alarm odložen na deset ili petnaest minuta, ali upravo ona koči vašu tranformaciju u ranoranioca.

Umesto toga, dr Winter voli da koristi aplikacije za telefon kao što su Smart Alarm ili Math Alarm. Kako bi ujutru ugasio zvonjavu ovih alarma potrebno je da reši prost matematički zadatak, poput sabiranja ili množenja.

Takođe, dr Winter savetuje i da češće menjate melodiju alarma, kako ne biste oguglali na istu pesmu.

Pustite svetlost da uđe u sobu. Bilo da se radi o prirodnom ili veštačkom svetlu, uloga svetlosti je bitna, jer vas obaveštava da je dan počeo i šalje signal telu da prestane da proizvodi melatonin, hormon koji pospešuje spavanje.

Vežbajte.  Ono što najviše pomaže da se ujutru razbudite svakako je fizička aktivnost. Rezultati istraživanja pokazuju da jutarnja vežba snižava krvni pritisak, smanjuje stres i anksioznost, ali i pomaže da noću lakše zaspite.

Dr Winter preporučuje vežbanje u prirodi. „Možete ići na jutarnji džoging, vožnju bicikla, dovoljno je čak i da prošetate psa, samo da ste na prirodnom svetlu“, savet je ovog stručnjaka za spavanje.

Obilan proteinski doručak. Proteini olakšavaju budnost, a ugljeni hidrati ‘promovišu’ san. Dr Winter objašnjava da proteini povećavaju nivo dopamina koji pomaže da budete spremni i orni za dan.  

Preskočite popodnevnu dremku. Umesto popodnevnog dremanja, pospanost iskoristite kako biste uveče otišli ranije u krevet. Koliko god kratka bila, dremka će pokvariti prirodni stimulans za spavanje.

Kada budete dostigli nivo da se budite bez alarma, shvatićete prednosti ranog ustajanja, a pritom ćete se osećati odmorno i naspavano.